Alla är vi ambassadörer

Med Luleås platsvarumärke vill vi visuellt visa den kollektiva drivkraften som finns här – och det gör vi bäst tillsammans! Här finns material du kan använda när du vill berätta om ditt Luleå.

Luleås platsvarumärke

Platsvarumärket ägs av alla Luleåbor, för det är de gemensamma initiativen som skapar platsen. Och det är viktigt för oss att visa – i alla led. Målet är trots allt att 1+1 ska bli 100 000 till 2040.

För oss är det mötet mellan människorna, ljudet, ljuset, doften, känslan och upplevelserna som skapar platsen – tillsammans med mötena som sker parallellt inom närings- och kulturlivet. Tillsammans blir summan Luleå+DU.

På den här sidan vill vi skapa förutsättningar för alla Luleåbor att använda konceptet+DU utifrån de behov som finns på platsen. Platsvarumärket formas av oss alla och kan ta precis lika många former som det finns näringslivsidkare, föreningar och Luleåbor.

Presentationsmaterial

Bildbank

Här i vår bildbank hittar du högupplösta bilder som är fria att använda i syfte att lyfta Luleå utifrån ditt behov.

Bilderna får inte modifiera utan fotografens medgivande och upphovsrätten medger inte användning för kommersiellt bruk, men är fria att användas i redaktionellt syfte.

För att ladda ned: tryck på bilden du vill ha.

Norra hamn, Luleå i kvällsljus
Solnedgång med vattenskoter i förgrund
Brygga i solnedgång med pastellhimmel
Norra hamn, Luleå i kvällsljus
Solnedgång med vattenskoter i förgrund
Brygga i solnedgång med pastellhimmel
Kommunen i pridetåg med flaggor
Stadshuset i sommarskrud
Skärgårdsbåt i Norra hamn, Luleå
Barn som spelar hockey vid kranen i Södra hamn
Man med barnvagn på isbanan
Barn som hoppar från kaj i Södra hamn
Scen på festival under sommar
Vy över Södra hamn från isbanan
Barn som leker med såpbubblor i Stadsparken med Luleå domkyrka i bakgrund
Isbanan med flera människor en solig vinterdag
Personer på brygga under en solig sommardag
Tre personer som åker vattenskoter en solig dag

Filmer och rörligt material


Ibland räcker inte orden till, så låt oss sköta snacket i en kort presentation om Luleå!

Därför valde jag Luleå

I vår serie "Därför valde jag Luleå" berättar olika människor om hur och varför de just de valde att flytta till Luleå.
Använd gärna dessa i de forum som passar för just dig/er.

Vill du se alla filmer? Besök vår YouTube Länk till annan webbplats..

Marcus Liwicki

En sommardag 2017 landade Marcus Liwicki från Tyskland på Luleå Airport. Redan när flygbussen började rulla hade Luleå gjort ett gott första intryck.

Mitsuo och Rickard

Mitsuo och Rickard flyttade till Luleå för att leva i ett mer öppet samhälle. Genom deras kanal på Youtube visar de upp sitt vardagliga liv i Luleå som ett samkönat par.

Systrarna Friman

Efter många år i Stockholm valde systrarna Malin och Anna Friman med familjer att flytta upp till hemkommunen.
– Det är lyxigt att få ge mina barn den uppväxten jag själv har fått, säger Malin Friman.

Moa Szybalsky Hjalmarstål

Kommunikatören från Stockholm som pluggat på Berghs tröttnade på konversationerna om jobb och bolån och längtade efter något annat. I Luleå har hon hittat det hon sökte. Hon kallar det för "härvaro".

Elin & Fredrik

Fredrik är född och uppvuxen i Varberg, men flyttade upp till norr för en guideutbildning. Idag jobbar både Elin och Fredrik inom turismnäringen och stormtrivs.
– Det var något som klickade, som gjorde att jag kände mig som hemma, berättar Elin.

Jolien Coens

Jolien Coens blev kär i Sverige några år tillbaka efter att ha sett den glittrande snön och de rosa soldnedgångerna. Efter det bestämde hon sig att flytta från Nederländerna till Brändön.

Emilia Olausson

Emilia flyttade från Stockholm till Luleå och här skapade hon sitt egna kreativa utrymme. I Luleå driver hon sin hållbara tatueringsstudio och uttrycker sig kreativt genom bläcket, musiken och poesin

Quinten Elpers

Belgaren Quinten Elpers blev uppslukad av norrsken första gången han såg det på bild. Efter en resa till norra Sverige ville han tillbaka. Nu bor han i ett litet samhälle utanför Luleå och har inga planer på att flytta.

Presentationsmaterial

Här har vi förberett en PowerPoint-presentation full med material för dig som vill berätta om Luleå – redo att använda som byggsten eller inspiration till din egen presentation. Bilderna och filmerna på denna sida går också fint att implementera i din presentation.

Du kan skapa din egna presentation, det finns flera olika slides du kan välja bland.

Exempelbild från presentation

Exempel på några bilder du kan använda.

Exempelbild från presentationen

Logotyp och typografi

Luleås logotyp är den symbol vi använder när vi marknadsför platsen. En väl inarbetad logotyp som Luleå kommun och andra aktörer använt under lång tid. Logotypen kan användas av alla som vill marknadsföra Luleå samt som en del av kommunikation vid exempelvis kongresser, rekryteringar, affärer och etableringar.

Logotypen finns som vit, grå, svart och orange. Vi använder i så stor utsträckning som möjligt logotypen i vitt.

Färghjul

Logotypen i vitt mot en bild och mot färgad bakgrund, tänk på att alltid uppnå hög kontrast.

  • Den grå ger ett mjukare intryck än den helt svarta.
  • Den helt svarta används om särskilt höga krav på kontrast måste uppnås.
  • Orange logotyp används sparsamt. Exempelvis på skyltarna på isvägen.
  • Logotypen för platsvarumäret Luleå ska alltid omges av en friyta.

Logotypen får inte användas som en del av en logotyp för ett företag, en organisation, samfund eller en förening. Vid frågor, kontakta Luleå kommuns kommunikationsenhet på kommunikation@lulea.se.

Typografi för platsvarumärket Luleå

Protipo är en mångsidig och bred typsnittsfamilj med många olika skärningar och stilar som tillsammans skapar både enhetlig, modern, tydlig och variationsrik typgrafi. Väl anpassad för såväl digital kommunikation som print. Protipo finns tillgängligt via Adobe Creative Cloud för de som producerar kommunikation inom Luleå kommun.

Externt typsnitt

Att välja skärning/stil

Se visuella exempel på tillämpning av typografi under avsnittet Visuella exempel i grafiska profilen. Här följer några generella råd och tips:

  • Skapa tydlig hierarki mellan rubriker, ingresser och brödtext genom storlek, stil och kontrast.
  • Inom varje produktion, exempelvis en trycksak, en serie roll-ups eller annonskampanj är det bra att vara konsekvent med storlek på texter.
  • Blanda inte för många textstilar i samma produktion.
  • Håll rubriker korta och kärnfulla.
  • Vid helversal typografi, tänk på att spärra texten.

Checklista för god typografi

  • Rubriker gör sig oftast bäst i feta stilar som Bold, Extrabold eller Black. Narrow och Compact är utrymmeseffektiva och ger en väl sammanhållen ordbild. Ibland kan en tunnare skärning/stil vara värt att testa för ett lite mjukare intryck. Glöm ej då att kontrollera kontrast.
  • Mellanrubriker kan gärna ha en fetare stil, som Semibold eller Bold. Här kan Narrow eller Compact vara bra.
  • Ingresser kan också ha en fetare stil exempelvis Semibold.
  • Brödtext sätts i Protipo Regular.
  • Bildtexter kan sättas Protipo Light Italic eller Protipo Regular Italic om de ska särskiljas extra från brödtext.

Färger

Profilfärgerna är de färger som främst ska användas i vår formgivning för att ange vår profil och skapa igenkänning.

Accentfärgerna är inspirerande av hela platsen Luleås omgivningar, såväl som landsbygd, stadsmiljö och natur. De kompletterar profilfärgerna och skapar en visuellt bredare och mer mångfacetterad bild av Luleå.

Färghjul
  1. Färgerna i mitten av cirkeln är platsen Luleås primära profilfärger.
  2. Färgerna i den yttre cirkeln är accentfärger – läs sekundära profilfärger.
  3. Accentfärgerna kan användas i olika procent utifrån behov.
  4. Sträva efter att använda de primära profilfärgerna i full färgstyrka.

Profilfärger

Profilfärg: Näringsliv
CMYK: 100/50/0/30
RGB: 0/82/140
HEX: #00528c
PMS 7692

Profilfärg: Midnattssol
CMYK: 0/20/85/0
RGB: 255/206/50
HEX: #ffce32
PMS 116

Accentfärger

Accentfärg: Energi
CMYK: 0/60/100/0
RGB: 239/125/0
HEX: #ef7d00
PMS 151

Accentfärg: Stål
CMYK: 0/0/0/60
RGB: 135/135/135
HEX: #878787
PMS Cool gray 8

Accentfärg: Kulturliv
CMYK: 0/80/60/0
RGB: 234/81/83
HEX: #ea5153
PMS 1787

Accentfärg: Skog
CMYK: 100/10/60/42
RGB: 0/100/87
HEX: #006457
PMS 336

Accentfärg: Norrsken
CMYK: 85/0/38/0
RGB: 0/168/171
HEX: #00a8ab
PMS 3262

Accentfärg: Isväg
CMYK: 42/0/20/0
RGB: 159/213/213
HEX: #9fd5d5
PMS 324

Accentfärg: Grönska
CMYK: 45/9/69/23
RGB: 133/159/92
HEX: #859f5c
PMS 576

Accentfärg: Citypuls
CMYK: 50/80/0/20
RGB: 115/63/129
HEX: #733F81
PMS 7662

Färgpalett

Vår kommunikation ska vara tydlig och tillgänglig för alla. Därför är det viktigt att alltid eftersträva tydlig kontrast och läsbarhet samtidigt som designen ska vara tilltalande och förstärka budskapet. Tänk på att tillgänglighet inte enbart styrs av färgval utan att det även handlar om kontraster i form av tjocklek och storlek på texter.

Är du osäker, använd kontrollfunktioner som exempelvis https://webbriktlinjer.se/riktlinjer/126-tillrackliga-kontraster/Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats Länk till annan webbplats.

Exempel på kontrastkontroll, läsbarhet i text

Profilfärger

Accentfärger

Konceptet +DU

I Luleå ryms en mängd kontraster och möten, och det vill vi förstärka med vårt bildspråk. Kontrasterna kan vara skarpa mellan både säsonger, stadsdelar, kulturer och i näringslivet. Här finns både midnattsljus och mångfald, året om – inomhus och utomhus. Bildspråket låter dig leka med mötet mellan människan och miljön. Detta kan ta form genom nära porträtt på människor jämte storslagna vyer bilder, av natur och den urbana staden. Nära inpå och i ett större perspektiv.

Rent konkret innebär detta att vi, genom att dela bildytan i två lika stora delar, förtydligar platsens kontraster. Detta förtydligas genom att ytterligare förstärka platsens tlllgångar och styrkor. Orden i sig är olika för oss alla men avslutningen med +DU åsyftar att förtydliga att du är en tillgång och en minst lika viktig del av platsen som allt annat.

  1. Vi använder + när vi listar platsens tillgångar för att visa att de växer tillsammans så att summan blir större än delarna. Naturnära, nytänkande och nära är kärnvärden som genomsyrar +orden.
  2. Listan avslutas alltid med ett +DU. För att framtiden skapas av oss alla tillsammans. Du är en tillgång för platsen, och när du flyttar hit får du del av alla våra tillgångar.

Exempel

Här kan du se hur konceptet använts i olika syften. Är du en aktiv del av Luleås näringsliv?
Givetvis är du välkommen att använda konceptet, här finns exempel på hur du kan göra det.

Vi är även otroligt stolta över Luleås rika föreningsliv!
Därför ser vi gärna att platsens föreningar ges möjlighet att använda konceptet.

LULEÅ+DU föreningsliv
Färghjul

Ansvar och kontakt

Luleå kommuns kommunikationsenhet har det övergripande ansvaret för samordningen av Luleås platsmarknadsföring samt att den grafiska profilen används på rätt sätt.

Saknar du något material? Tveka inte att höra av dig till oss, vi hjälper gärna till!

Kontakt
Kommunikationkontoret, Luleå kommun
E-post: kommunikation@lulea.se

Postadress
Luleå kommun
Kommunikationsenheten
Stadshuset, Rådstugatan 11
971 85 Luleå