man framför en vägg med kartbild

Carl Johan Grönberg, verksamhetsutvecklade visar upptagningsområdet för Räddningssamverkan Nord. (Foto: Jennie Lind)

Utökad räddningssamverkan Nord med räddningscentralen i Luleå

Räddningstjänster i 19 kommuner från Kiruna till Nordmaling ingår i Räddningssamverkan Nord, med räddningscentralen i Luleå. Området har växt stadigt sedan starten 2018 för att nu täcka ett område med 475 000 invånare. Tillväxten har krävt en ständig verksamhetsutveckling som nu har mynnat i nya rutiner.

Alla mediakontakter går framöver via SOS Alarm, i stället för vakthavande befäl (tidigare inre befäl). SOS Alarms operatörer sitter bredvid vakthavande befäl och har exakt samma information som denne.

– Vi har tittat på rutinerna och funderat på hur vi bäst tillmötesgå medias önskan på tillgänglighet och samtidigt säkerställa att vi fördelar våra roller ändamålsenlig. Om SOS Alarm ansvarar för medias frågor kan vakthavande befäl fokusera på att hantera ärenden. Som har blivit rätt så många fler senaste åren, förklarar verksamhetsutvecklaren Carl-Johan Grönberg vid Räddningssamverkan Nord.

– I och med att våra operatörer har exakt samma och delvis även större insyn i ärenden samt att vi är fler så kan alltid någon av oss svara på frågor. Vi måste hjälpa varandra på bästa sätt, säger Helena Spets, platschef för SOS Alarm.

I den nybyggda Luleå Räddningsstationen vid Risslan i Luleå jobbar många blåljusverksamheter under samma tak. I ledningscentralen sitter SOS Alarm och räddningstjänsten ihop för en effektiv hantering av ärenden.

– Nu har vi rutiner för samverkan på plats i en ny station med fräscha och ändamålsenliga lokaler, så det känns jättebra, berättar Sandra Jonsson, gruppchef SOS Alarm.

Fakta Räddningssamverkan Nord

19 kommuner har beslutat om en ny överenskommelse för samverkan för ledning av räddningstjänst. Dessa är: Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Pajala, Övertorneå, Överkalix, Haparanda, Kalix, Boden, Luleå, Älvsbyn, Piteå, Skellefteå, Vindeln, Robertsfors, Vännas, Umeå, Bjurholm och Nordmaling.

Bakgrunden är lagkrav på att alla kommuners räddningstjänst måste ha en övergripande ledning som är ständigt övervakad. Därför har samverkan startat för att utnyttja synergieffekter, att använda resurserna bäst.

Organisationsförändringen innebär:

• SOS Alarms operatörer svarar på medias frågor i stället för vakthavande befäl. Ingångsvägarna är exakt samma.
  • Enhetliga larmplaner införs i hela samverkansområdet
  • Ett antal gemensamma ledningsfunktioner införs.

Kontaktpersoner:

Carl Johan Grönberg, verksamhetsutvecklare Räddningssamverkan Nord, 073 077 88 17

Helena Spets, platschef SOS Alarm, 073 039 52 89

Sandra Jonsson, gruppchef SOS Alarm, 072 127 81 44