Förtur till bostad för våldsutsatta kvinnor

Från och med 2 september 2024 kan våldsutsatta kvinnor ansöka om förtur till lägenhet. Det nya konceptet är ett samarbete mellan socialförvaltningen i Luleå kommun och Lulebo AB.

– Med det nya sättet att ansöka ska det bli enklare och mer tillgängligt för våldsutsatta kvinnor där utsattheten innebär att de behöver bostad snabbt, säger Ingrid Johansson Hornberg, enhetschef på socialförvaltningen.

Socialförvaltningen beviljar inte förtur utan lämnar ett utlåtande i frågan om den sökande bedöms vara våldsutsatt. Ansökan inleds med att den våldsutsatta kontaktar socialförvaltningen som samlar in underlaget som behövs för utlåtandet. Det kan ske antingen via en e-tjänst eller via andra kontaktvägar om den sökande har skyddade personuppgifter.

Därefter tar Lulebo emot ansökan tillsammans med det skriftliga utlåtandet och kontrollerar att den sökande är registrerad i lägenhetskön och uppfyller allmänna uthyrningsvillkor.

– Efter att vi beviljat förtur tar vi fram ett erbjudande om lägenhet som uppfyller den sökandes behov, säger Carina Wuopio som arbetar med uthyrning och kundservice på Lulebos Kundcenter och som är mycket positiv till det nya arbetssättet.

Den sökande får max tre erbjudanden, därefter förfaller förturen. Den sökande ska också bo och vara folkbokförd i Luleå kommun sedan minst ett år tillbaka.

Bakgrund

Förslaget om förtur till bostad för våldsutsatta kvinnor började med en motion från miljöpartiet. Kommunfullmäktige biföll motionen och uppdraget gick till socialnämnden och Lulebo som gemensamt tagit fram ett arbetssätt gällande förturerna.

Läs mer om hur ansökan ska gå till (lulebo.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.)

Ingrid Johansson Hornberg, enhetschef socialförvaltningen telefon 0920-45 30 00
Eva Holmberg, marknads- och kommunikationschef, Lulebo AB telefon 0920-23 67 49