För dig som är god man eller förvaltare
På den här sidan hittar du information för dig som är god man eller förvaltare.
Du är ställföreträdare
Uppdraget som god man eller förvaltare innebär att du är ställföreträdare för någon som inte kan förvalta sina tillgångar eller verka för sitt eget bästa. Det innebär att du ska se till så att personen, din huvudman, får de insatser som personen behöver samt att se till att personen inte missgynnas i olika sammanhang.
När en god man eller förvaltare, även kallad ställföreträdare, har fått beslut om ett nytt uppdrag som omfattar förvalta egendom så ska gode mannen eller förvaltaren direkt ta hand om förvaltningen av huvudmannens egendom. Det är därför viktigt att ställföreträdaren snabbt tar kontakt med huvudmannen, anhöriga som kan ha värdefull information att lämna eller behöva få, eventuellt boende där huvudmannen vistas eller andra personer i huvudmannens närhet för att få kännedom om huvudmannens situation och vilka behov och önskemål huvudmannen har.
Tänk på att uppdraget startar den dag som framgår av tingsrättens eller överförmyndarnämndens beslut. Tidpunkten framgår även av det registerutdrag som gode mannen eller förvaltaren får från överförmyndarnämnden. Registerutdraget kan användas för att visa till exempel Försäkringskassan, personal på boenden, bank eller andra myndigheter att du är god man eller förvaltare för en viss person och därmed har rätt att företräda personen. Det kan också användas för att anmäla säskild postadress hos Skatteverket.
Ställföreträdaren bör undersöka huvudmannens behov av:
- att egendomen är försäkrad
- sjuk/aktivitetsersättning
- merkostnadsersättning (ange även om huvudmannen har kostnader för arvode till god man)
- bostadsbidrag eller bostadstillägg
- bistånd enligt socialtjänstlagen, till exempel försörjningsstöd, kontaktperson, hemtjänst, särskilt boende med mera
- insatser enligt LSS, till exempel ledsagning, personlig assistans, kontaktperson med mera
- bostadsanpassningsbidrag
- skuldsanering
En god man eller förvaltare bör tänka på att förenkla sitt arbete så mycket som möjligt genom att, till exempel sköta huvudmannens bankärenden via internetbank och använda sig av autogiro för betalning av räkningar i de fall det är möjligt. Tänk även på att överlämnande av fickpengar och matpengar inte alltid behöver vara kontanter. Ofta kan det ordnas genom att huvudmannen får ett eget bankkort eller att personal på äldreboenden får hantera ICA-kort, Coop-kort eller liknande.
En ställföreträdare får använda ett bankkonto fritt, ett så kallat disponibelt konto, för att exempelvis kunna betala räkningar och överföra pengar till huvudmannens så kallade fickpengskonto. Det är till det disponibla kontot som insättningarna av huvudmannens månatliga inkomster ska göras. På det disponibla kontot får det finnas kvar högst 25 000 kr efter att månadens utgifter är betalda.
Resten av huvudmannens konton och placeringar/sparande ska förses med överförmyndarspärr, vilket innebär att ställföreträdaren inte kan använda pengarna som finns på dessa konton utan överförmyndarnämndens samtycke.
I ett godmanskap är det möjligt för huvudmannen att göra uttag från spärrade konton eller fonder.
Om du som god man eller förvaltare behöver ta ut pengar från ett överförmyndarspärrat konto så behöver du göra en ansökan hos överförmyndarnämnden om samtycke till uttag från överförmyndarspärrat konto. Om huvudmannen förstår vad saken gäller så ska huvudmannen samtycka till uttaget.
Tänk på att ansöka om samtycke till uttag från överförmyndarspärrat konto i god tid, särskilt om det är större belopp som överstiger tre prisbasbelopp som ska tas ut, eftersom sådana beslut måste fattas vid överförmyndarnämndens sammanträde.
Nämnden sammanträder varje månad, förutom juli.
Skyldighet att föra löpande räkenskap under året, vad innebär det?
Gode mannen eller förvaltaren ska se till att huvudmannens tillgångar är placerade på ett sätt som ger tillräcklig trygghet och skälig avkastning. Om det i ett uppdrag visar sig att placeringarna inte uppfyller ovanstående krav, så bör du som ställföreträdare se över behovet av att placera om tillgångarna.
För att få hjälp med denna bedömning så kan du till exempel kontakta banken för att få ett placeringsförslag. För vissa placeringar krävs samtycke av överförmyndarnämnden.
Överförmyndarnämndens samtycke krävs inte för:
- skuldförbindelser utfärdade eller garanterade av stat eller kommun
- skuldförbindelser (obligationer) utfärdade av bank eller kreditmarknadsföretag
- andelar i värdepappersfonder
För placeringar i till exempel aktier och försäkringar krävs överförmyndarnämndens samtycke till placeringen. I föräldrabalkens 14 kapitel 5 § anges vilka placeringar som inte kräver samtycke.
De pengar som blir över efter att månadens utgifter är betalda och inte omedelbart behövs för något inköp, överlämnande av fickpengar eller liknande ska sättas in på det överförmyndarspärrade kontot om summan överstiger 25 000 kronor.
Huvudmannens tillgångar får inte sammanblandas med gode mannens eller förvaltarens egna tillgångar.
Som ställföreträdare är du enligt föräldrabalken skyldig att fortlöpande föra räkenskaper samt lämna in årsräkning varje år senast sista februari. För att underlätta för dig som har uppdrag så finns en e-tjänst du kan använda.
Administrera ditt uppdrag som god man/förvaltare
Om det skulle behövas ett besök så bokar ni enkelt tid via vår e-tjänst för detta, se länk nedan. För hjälp med årsräkningen kommer vi att anordna räknestuga under februari 2024, håll utkik här på hemsidan för mer information.
Instruktionsfilmer till e-tjänsten
Som en hjälp till er ställföreträdare har det tagits fram textade versioner för grundkursen av e-tjänsten samt hur du lämnar in årsräkning/sluträkning. Skulle ni ha frågor eller funderingar så hör av er till oss på överförmyndarenheten.
Se filmen om grunderna i e-tjänsten
Se filmen om hur du lämnar in årsräkningen och redogörelsen
Bra att komma ihåg när du använder e-tjänsten
Det pågår fortfarande arbete med att förbättra funktionerna som gör att ni ställföreträdare ska kunna använda e-tjänsten via mobilen. I nuläget är det därför bra att använda en dator, om du upplever problem när du arbetar i e-tjänsten, för att vara säker på att du kommer åt alla funktioner.
Dagboken
Det är denna funktion som du kan använda för att redovisa besök och kontakter med huvudmannen och personer kring huvudmannen.
För att kunna lämna en mer detaljerad redovisning för samtal eller särskilda händelser i uppdraget, så kan du välja att bifoga en egen bilaga med dessa uppgifter tillsammans med redogörelsen. Eller skriva den informationen i rutan ”övriga upplysningar” i redogörelsen som du hittar sist i redogörelsen.
Observera att det inte finns några särskilda kolumner för detta i redogörelsen.
Redogörelsen och frågorna i denna kommer du inte kunna se förrän i slutet av året då vi skickar ut anmodan (begäran) om att lämna in årsräkningen.
Bilagor i e-tjänsten
Oavsett om du väljer att bifoga digitala filer från bank/utbetalare eller om du bifogar foton av underlag så ska samtliga uppgifter framgå. Det vill säga att på exempelvis ett kontoutdrag ska bank, kontonummer, in/ut transaktioner och saldo finnas med.
Notifiering för meddelande i e-tjänst
Skickas ut dagligen efter kl 17.00. Detta innebär att du redan kan ha läst meddelandet i e-tjänsten innan du får notifieringen, om du loggat in tidigare under dagen.
Olästa meddelanden visas till höger när du loggar in via dator. Om du läst ett meddelande och vill läsa det igen eller skicka in exempelvis en komplettering i ett pågående ärende så hittar du alla ärenden via menyn till vänster under ”Ärenden”.
Notera att om du valt notifiering via e-post eller sms så kommer du inte få vanlig post från oss, utan de allra flesta brev skickas direkt till dig via e-tjänsten med undantag för exempelvis nämndbeslut, uttagstillstånd och registerutdrag.
Det är därför viktigt att du regelbundet kontrollerar om du fått någon notis eller om det finns nya brev i e-tjänsten.
I e-tjänsten Provisum Ställföreträdare finns en manual. Tanken med manualen är att den hela tiden ska utvecklas och fyllas på med mer information allt eftersom.
Behöver du hjälp med vår e-tjänst Provisum ställföreträdare?
Det är företaget Resursen som sköter supporten gällande e-tjänsten och nås på telefonnummer 072-202 92 33. Om du upplever problem med att nå supporten via telefon, går det även bra att mejla supporten och be om att bli uppringda eller att skicka in frågor via e-post stf@provisum.se.
Precis som tidigare år är det ett större tryck hos supporten under januari och februari och vi ber om din förståelse för att det kan uppstå väntetider innan du får svar på din fråga.
Resursen har meddelat att de har en heltidstjänst som bemannar supporten samt att de ibland är någon till heltid som går in och täcker upp supporten under perioden januari - februari. Vi har även fått information om att det är väldigt många ställföreträdare som kontaktar supporten direkt på morgonen vid klockan 08.00 samt under klockan 10.00 - 16.00, vilket leder till längre väntetider just under dessa tider.
%20pexels-lexovertoom-1109543.jpg)
Supportens öppettider
Januari och februari:
Måndag till fredag kl. 08:00–19:00 (11 timmar per dag).
Lördag och söndag kl. 13:00–15:00 (2 timmar per dag).
Mars till december:
Måndag till fredag, kl. 12:00–17:00 (5 timmar per dag).
Ingen helgsupport.
Vad hjälper supporten till med
- Tekniska frågor exempelvis hur man loggar in, hantering av olika funktioner, eller varför något inte fungerar som förväntat.
- Hur man registrerar inkomster, utgifter, samt hur konton blir likvida och icke likvida medel.
- Hur man lägger in inkomster, utgifter och tillgångar korrekt.
- Hjälp med hur man laddar upp och hanterar bilagor i Provisum.
- Allmänna användarfrågor om systemet.
Vad gör inte supporten
- Ger råd eller stöd i enskilda ärenden.
- letar aktivt efter differenser eller felregistreringar i räkningar
Frågor om ditt uppdrag som till exempel förordnandeomfattning, period för redovisning eller vilka underlag som ska lämnas in besvaras av oss i verksamheten. Supporten kommer i sådana fall att hänvisa dig till oss på överförmyndarenheten i Boden eller Luleå.
I rekryteringstjänsten Recruto publicerar vi löpande nya uppdrag med huvudmän som är i behov av dig som är eller som vill bli en god man/förvaltare. Via tjänsten presenteras kortfattat huvudmannens person och situation vilket gör att du som ställföreträdare har möjlighet att anmäla ditt intresse på ett uppdrag som du tror kan passa just dig.
Syftet med systemet är att förenkla processen för dig som ställföreträdare som kan tänka dig att åta dig fler uppdrag som god man eller förvaltare, nu eller i framtiden.
Vad behöver du göra?
Om du fortsättningsvis vill få förfrågningar från oss om nya uppdrag behöver du registrera dig i Recruto. Du skapar ett konto via länken nedan och fyller i vilka typer av uppdrag som du är intresserad av.
Skapa konto i Recruto Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hur du anmäler intresse för ett nytt uppdrag i Recruto
När din registrering är godkänd får du tillgång till våra uppdrag. Överförmyndarenheten lägger fortlöpande upp uppdrag i portalen. Du ges då möjlighet att svara på uppdragen och anmäla ditt intresse.
Kontakta gärna Överförmyndarenheten om du har frågor om Recruto.
Om du inte längre vill eller kan ha kvar ditt uppdrag som god man eller förvaltare så behöver du begära dig entledigad. Det ska du göra skriftligen och du gör det med fördel via vår e-tjänst.
Efter att din ansökan om att bli entledigad kommit in till överförmyndarnämnden påbörjas arbetet med att hitta en ny ställföreträdare för att ersätta dig. Den personen vi tillfrågar kommer mest troligt att kontakta dig för att få mer information om huvudmannen. För att underlätta för den nya ställföreträdaren är det viktigt att du fyller i blanketten "Överlämnande av uppdrag" som överförmyndarenheten skickar ut till dig. Den blanketten lämnar du över till den nya ställföreträdaren i samband med eventuella övriga handlingar vid bytet.
Stöd i uppdraget som god man/förvaltare
Kom ihåg att du har kvar uppdraget och är skyldig att sköta det som vanligt fram till dess att vi har fått in ett åtagande från den nya ställföreträdaren och vi har fattat ett beslut om byte.
Den genomsnittliga handläggningstiden för byte är cirka tre månader.
Redovisning av uppdraget till överförmyndarnämnden
Om du som god man eller förvaltare (fortsättningsvis kallad ställföreträdare) har fått ett förordnande som omfattar att förvalta någons egendom betyder det att du ska sköta personens (huvudmannens) ekonomi och är därmed även skyldig att redovisa hur du sköter den till överförmyndarnämnden.
Om ditt förordnande inte omfattar ekonomi så kommer du i stället behöva lämna in en redogörelse. I redogörelsen beskriver du på vilket sätt du bevakat din huvudmans rätt och sörjt för huvudmannens person.
Överförmyndarnämnden är skyldig att årligen kontrollera om det finns fortsatt behov av förvaltarskap för en person, utifrån att det innebär en stor begränsning för en enskild att stå under förvaltarskap. Av den anledningen begär nämnden årligen in blanketten "omprövning av förvaltarskap" från dig om du är förvaltare, där du får beskriva varför det finns ett fortsatt behov av förvaltarskapet eller om det kan upphöra.
I flikarna nedan kan du läsa mer om de olika typerna av redovisning som du som god man/förvaltare behöver lämna in till överförmyndarnämnden.
Löpande räkenskaper flikar
Enligt föräldrabalken ska en ställföreträdare fortlöpande föra räkenskaper över sin förvaltning. Det innebär att löpande under året notera alla inkomster och utgifter.
Detta kan göras genom att du använder dig av e-tjänsten, att du för kassablad/kassabok på papper eller gör ett Excel-dokument.
Att enbart hänvisa till bankens kontoutdrag är inte att föra löpande räkenskaper.
Föräldrabalken säger också att ställföreträdaren omsorgsfullt ska fullgöra sina skyldigheter och alltid handla på det sätt som bäst gagnar den enskilde och att den enskildes medel ska i skälig omfattning användas för hans eller hennes uppehälle, utbildning och nytta i övrigt.
En ställföreträdare får inte ge bort den enskildes egendom, om det inte är fråga om personliga presenter vars värde inte står i missförhållande till den enskildes ekonomiska villkor. En ställföreträdare får heller inte sammanblanda huvudmannens ekonomi med sin egen eller andras ekonomi. Se därför till att ordna med banken så att du får tillgång till kontot där pensionen och andra inkomster går in så att du kan betala din huvudmans utgifter därifrån.
Behöver du göra uttag eller köp så ska det ske från det så kallade disponibla kontot, det vill säga det kontot som du som ställföreträdare får använda utan samtycke från överförmyndarnämnden. Många banker erbjuder numera möjligheten för en ställföreträdare att ha ett eget kort kopplat till det konto som ställföreträdaren använder.
Är din huvudman ekonomiskt aktiv? Gör inköp själv eller med hjälp av personal eller anhöriga? Då är det bra att se till att öppna ett eget konto till huvudmannen, då du annars måste redovisa även dessa köp och underlag för dessa i din årsredovisning.
Observera att överförmyndarnämnden bara har som uppgift att utöva tillsyn över dig som ställföreträdare. Om du lämnar pengar till personal på boende eller anhöriga för inköp så är det du som ska kontrollera att dessa inköp kommer huvudmannen till godo. Däremot ska den person som hanterat pengarna behålla sina kvitton efter din genomgång av dem.
Kvittenser eller kopia på boendets kassabok som visar mottagna kontanter ska du däremot lämna in tillsammans med årsräkningen.
Ett nytt uppdrag startar med att du behöver lämna in en förteckning. I förteckning redovisar du vilka tillgångar och skulder huvudmannen hade den dag tingsrätten beslutade att du förordnats som ställföreträdare.
Banktillgångar och värdepapper per förordnande datum ska styrkas med saldo eller värdebesked från bank eller värdepappersförvaltare. Av underlagen ska det även framgå att samtliga konton, förutom det konto som gode mannen/förvaltaren får använda, är försedda med överförmyndarspärr.
Om ett konto eller fond har överförmyndarspärr betyder det att gode mannen eller förvaltaren inte kan använda medel/ta ut medel utan överförmyndarnämndens samtycke.
Som tillgångar räknas, förutom bankkonton och fonder/sparande, också fast egendom (fastigheter) och bostadsrätt samt mer värdefullt lösöre, till exempel motorfordon, släpvagnar, båtar och värdefulla konstverk.
Innan beslutet hunnit skickas ut och du hunnit besöka banken och tagit andra ekonomiska kontakter kan det naturligtvis dröja några dagar, men förteckningen ska ändå avse det datum som du blev förordnad som ställföreträdare. Datum för förordnandet framgår av det registerutdrag som du får från överförmyndarenheten.
Förteckningen ska du som ställföreträdare avges på heder och samvete och lämnas in till överförmyndaren inom två månader efter förordnandet (14 kap. 1 § föräldrabalken). Det kan ofta behövas en del efterforskning för att ta reda på vilka tillgångar och skulder som huvudmannen har innan en förteckning kan upprättas. Ha därför inte för bråttom med att lämna in förteckningen, utan ta tid för att säkerställa (så långt det är möjligt) att du fått med alla tillgångar och skulder.
Förteckningen lämnar du med fördel in via e-tjänsten. I e-tjänsten finns även möjlighet för att föra dina löpande räkenskaper.
Administrera uppdragLänk till extern webbplats
Saldona för tillgångar i förteckningen använder du som ställföreträdare som ingående värde när den första årsräkningen ska upprättas.
Skyldigheten att lämna förteckning gäller inte vid byte av ställföreträdare. Då används i stället den tidigare ställföreträdarens sluträkning som ingångsvärde.
Årsräkning
Gode mannen eller förvaltaren ska enligt föräldrabalkens bestämmelser varje år före 1 mars lämna en redovisning till överförmyndarnämnden. Årsräkningen omfattar i normalfallet ett kalenderår. Årsräkningen ska innehålla uppgifter om inkomster och utgifter under året samt tillgångar och skulder vid början och slutet av året. Av årsräkningen ska det tydligt framgå vilka typer av inkomster och utgifter som funnits. Att lämna in en redovisning är inte bara en matematisk sammanställning utan den gör även så att överförmyndarnämnden kan utföra sin granskning av hur ställföreträdaren skött sitt uppdrag. Årsräkningen ger också andra personer som har rätt att ta del av årsräkningen (huvudmannen och dess nära anhöriga) möjlighet att på ett enkelt sätt se att pengarna har använts för huvudmannens uppehälle och nytta i övrigt.
Kom ihåg att underlag som till exempel räkningar, kvittenser och kvitton för dessa transaktioner ska sparas då de ska lämnas in till överförmyndarnämnden för granskning tillsammans med årsräkningen.
Hur du fört de löpande räkenskaperna under året spelar en stor roll för hur sammanställningen av inkomster och utgifter sedan blir i årsräkningen. Använder du dig av e-tjänsten är sammanställningen snabb och enkel om du löpande fört redovisningen fram till årsskiftet.
Vi på överförmyndarenheten hjälper dig gärna att komma i gång med de löpande räkenskaperna, på så vis är mer än halva jobbet gjort till du sedan ska sammanställa det till årsräkningen.
Enklaste sättet för att lämna in din årsräkning är just via vår e-tjänst. Det enda du behöver för att använda tjänsten är en e-legitimation.
Om du saknar möjlighet att använda dig av e-tjänsten så kan du kontakta överförmyndarexpeditionen för att få en blankett för årsräkning skickad till dig i stället.
När granskningen är avslutad så ser du den granskade årsräkningen och överförmyndarnämndens justeringar direkt i e-tjänsten. Alternativt får du en kopia hemskickad om du lämnat in en årsräkning i pappersform.
För att se den granskade räkningen i e-tjänsten så går du in under menyn och väljer räkningar sedan väljer du i rullisten den räkning du vill se, exempelvis "Årsräkning & redogörelse 2024", klicka sedan på sammanställning och sedan på knappen som heter "skriv ut". Då kommer du se den granskade räkningen och eventuella justeringar som gjorts.
Innan en årsräkning hunnit granskas ser du i stället texten "Vald räkning är inlämnad" och då kan du se den räkning du lämnat in genom att trycka på knappen med texten "Förhandsgranska" under sammanställning.
Du hittar länken till e-tjänsten under Administrera uppdrag Länk till extern webbplats
Utöver den ekonomiska redovisningen ska en redogörelse för hur ställföreträdaren har sörjt för huvudmannens person lämnas in. Läs mer om detta under fliken redogörelse för uppdraget.
Uppgifterna i årsräkningen och redogörelsen ligger till grund för när en handläggare eller nämnden fattar beslut om arvode.
Sluträkning
När ditt uppdrag upphör, till exempel om huvudmannen avlider eller du blir utbytt som ställföreträdare så ska du i stället lämna en sluträkning. Med sluträkning menas sista redovisningsperioden, det vill säga 1 januari (eller förordnandedatum om det är ett nytt uppdrag som startat senare under året) och fram till att ditt uppdrag upphört men formen för den är detsamma som för årsräkning.
Redogörelse för uppdraget
Förutom årsräkning eller sluträkning ska du som ställföreträdare också lämna in en redogörelse. I den beskriver du vad du gjort i de olika delarna av ditt uppdrag förvalta egendom (ekonomi), bevaka rätt och sörja för person samt hur omfattande arbetet under året har varit samt om du önskar arvode.
Redogörelsen, tillsammans med arvodesriktlinjerna som nämnden antagit, ligger till grund för ditt arvode. Arvodet baseras på uppdragets karaktär och omfattningen av det arbete som lagts ner under året, detta innebär att arvodet kan variera från år till år.
Det är därför viktigt att du redogör noga för vilka åtgärder du har vidtagit i ditt uppdrag för att arvodet ska spegla din insats.
Du kan välja att föra dagbok i e-tjänsten (om du använder den tjänsten) som visar vad du gjort i uppdraget samt antal kilometer du kört. Alternativet till dagboken är att sammanfatta dessa uppgifter under övriga upplysningar i redogörelsen, eller att bifoga en bilaga till redogörelsen där detta finns beskrivet.
I samband med att beslut om arvode fattas räknar systemet ut vilka skattepliktiga inkomster och tillgångar som funnits totalt under året, det är också då beräkningen görs om det är huvudmannen själv ska betala arvodet eller om kommunen ska göra detta.
Du som ställföreträdare måste därför vara noga med att under året hålla koll på om skattepliktiga inkomster eller tillgångar överstiger beloppen för när huvudmannens ska betala arvodet själv. Detta för att kunna påbörja ett sparande till arvodet i tid.
Nära anhöriga och huvudmannens själv har rätt att ta del av handlingar som finns i akten. Något som därför är viktigt att tänka på som ställföreträdare är exempelvis hur man formulerar sig i redogörelsen och övriga skrivelser till nämnden.
Det finns tre sätt att lämna din årsräkning till nämnden:
- Årsräkning och redogörelse via e-tjänsten men underlagen i pappersform.
- Årsräkning och redogörelse via e-tjänsten med inscannade underlag
- På pappersblanketter: årsräkning, redogörelse, kassablad och underlag i pappersform
Checklista för årsräkning
Oavsett om du lämnar din årsräkning digitalt via e-tjänsten eller på pappersblankett så behöver du säkerställa att du lämnar in en komplett årsräkning. För att underlätta för dig har Överförmyndarenheten tagit fram följande checklista:
Följande ska bifogas årsräkningen oavsett hur den lämnas in:
- Årsbesked för bankkonton, fonder, pensionsförsäkringar och övriga placeringar. På årsuppgiften ska det även framgå om kontot/placeringen har överförmyndarspärr (alla konton/placeringar förutom det disponibla kontot ska vara försett med spärr/inte kunna disponeras av god man/förvaltare).
- Kontoutdrag för hela redovisningsperioden för bankkonton som du som god man/förvaltare redovisar (till exempel det konto du som god man/förvaltare disponerar samt eventuella sparkonton med överförmyndarspärr).
- Kontoutdrag för huvudmannens skattekonto för hela redovisningsperioden.
- Kontrolluppgift eller månatligt utbetalningsavi/lönespecifikation där bruttobelopp, skatt och eventuella bidrag framgår.
- Var noga med att även redovisa mer värdefullt lösöre i årsräkningen.
Exempelvis fordon (bil, skoter, husvagn, släp), mer värdefull konst, smycken och andra samlingar. Du kan uppskatta värdet på tillgångarna om du inte har ett marknadsvärde. - Kom ihåg att redovisa de konton som huvudmannen disponerar själv, eller med hjälp av personal, och eventuellt ICA/Coop kort. Om du redovisar i pappersform så ska dessa konton tas upp under övriga tillgångar.
- Sortera räkningsunderlag, kvittenser, kvitton (verifikat till årsräkningen) utifrån datumordningen på kontoutdraget. Sortera inte efter samma räkningstyp. Om en kostnad är densamma under hela året behöver endast ett underlag bifogas, i annat fall bifogas avi för varje gång beloppet ändras. Observera att även autogiro och e-fakturor ska styrkas med underlag.
- Årsräkningen ska balansera, det vill säga att ingen differens ska finns. Det är din uppgift att hitta orsaken till att årsräkningen inte balanserar. Om du ändå inte får årsräkningen att balanseraså redovisar du differensen på en egen rad i årsräkningen.
Om du lämnar din årsräkning på pappersblankett behöver du också tänka på följande:
- Årsräkningen ska vara underskriven på heder och samvete. Samtliga uppgifter på årsräkningen ska vara i beständig skrift (inte blyerts eller rättade med Tip-Ex) och årsräkningen ska avse rätt redovisningsperiod.
- Samtliga poster på kontoutdraget ska finnas med på kassablad, inte redovisas i klumpform.
- ”Redogörelse för uppdrag som ställföreträdare” ska vara ifylld. Observera att nämndens blankett för redogörelse måste användas.
Årsräkningen, redogörelsen och kassabladen ska läggas längst fram i bunten av handlingar, sedan resterande handlingar enligt ordningen nedan.
Sortera gärna dina underlag till årsräkningen så här:
- Årsbesked från bank
- Kontrolluppgifter/månatlig utbetalningsavi eller lönespecifikation
- Kontoutdrag
- Räkningsunderlag (verifikat) sorterade i händelseordning januari till december.
Tänk på att:
- Du behöver inte dela upp en faktura på flera utgiftstyper, eller i flera kolumner på kassabladet (exempelvis kostnader för äldreboende där mat och omsorgsavgift ingår redovisas som en betalning).
- Om du gör överföringar mellan huvudmannens konton så lämna gärna meddelanderutan tom, då framgår det vanligtvis på kontoutdraget till vilket kontonummer överföringen skett. Om kontonummer inte framgår ska kontoutdrag bifogas årsräkningen även för mottagarkontot, alternativt annat underlag som styrker vilket konto som pengarna har överförts till.
- Överföringar mellan konton som redovisas under konton som hanteras av ställföreträdare i e-tjänsten redovisas via knappen registrera överföring. Överföringar mellan konton som ligger under tillgångar på pappersblanketten ska inte tas upp i årsräkningen. Däremot ska överföringar från de konton du som god man kan disponera andra konton redovisas.
- Överföring av medel som utbetalats till huvudmannens eget konto redovisas som fickpengar, även kallat privata/egna medel.
- Sparande i fonder redovisas som en utgift i de löpande räkenskaperna, försäljning av fonder som en inkomst.
- Om du gör kontantuttag ska huvudmannen eller personal på boende som tar emot pengarna kvittera till sig medlen. Kvittenserna ska bifogas årsräkningen.
- De inköp som görs med pengar som boendet kvitterat till sig ska inte redovisas till överförmyndarnämnden. Det är du som kontrollerar att dessa pengar används till huvudmannens nytta, förslagsvis en gång i månaden.
- Eventuella kontanter hos dig som ställföreträdare ska redovisas i årsräkningen. Observera att kontanter endast får förekomma i undantagsfall. Det ska även framgå av de löpande räkenskaperna/kassabladen hur kontanterna används och kvitton bifogas årsräkningen.
Du behöver inte lämna in checklistan till oss, men tänk på att det tydligt ska framgå på de handlingar du skickar in vilken huvudman som de avser. Detta är särskilt viktigt om du bara lämnar in verifikat i pappersform men redovisningen i e-tjänsten.
Överförmyndarnämndens granskning
Överförmyndarnämnden granskar redovisningar vilket inte är samma sak som att vi godkänner dem. Vi försöker naturligtvis så långt det är möjligt att säkerställa att pengarna använts för huvudmannens bästa vilket innebär att vi måste få samtliga underlag som kontoutdrag, fakturor och kvitton för att kunna granska redovisningen. Vi återlämnar underlagen till dig när granskningen är klar.
Vi handläggare och nämndsledamöter känner inte huvudmannen som ni ställföreträdare gör och det kan därför vara svårt för oss att avgöra rimligheten i alla utgifter. Av den anledningen kontaktar vi ibland boendepersonal, assistenter eller huvudmannen själv i samband med granskningen.
Den dagen uppdraget upphör helt får den enskilde eller dennes dödsbo samtliga redovisningshandlingar (förteckning, årsräkningar och sluträkning) som vi förvarat. De har då tre år på sig att eventuellt väcka talan vid domstol mot dig som ställföreträdare om de anser att du inte skött ditt uppdrag.
En viktig anledning för dig som ställföreträdare att alltid ta kvittenser vid lämnande av kontanter, spara kvitton vid inköp och på alla sätt dokumentera hur pengarna använts. Tydliga och transparenta redovisningar minskar risken för att frågor uppstår.
Det är överförmyndarnämnden som har fattat beslut om vilka riktlinjer som ska gälla vid beslut om arvode och ersättning till dig som är ställföreträdare. Överförmyndarnämnden har sedan gett delegation till handläggarna på överförmyndarenheten att fatta själva beslutet om arvode. I vissa fall krävs dock att överförmyndarnämnden fattar beslut om arvode, exempelvis när man behöver fördela om vem som ska betala arvodet.
I riktlinjerna beskrivs de olika arvodesnivåerna som finns för ekonomisk förvaltning och personligt arvode (sörja för person). Arvodesnivåerna utgår från olika procentsatser av de gällande prisbasbeloppen och beslut om arvode fattas i samband med att årsräkningen granskas. Riktlinjerna beskriver också hur särskilda rättshandlingar som redovisas kan arvoderas med ersättning per arbetad timme.
Observera att du bara kan få ersättning för arbetad tid inte restid.
Om du vill ha ersättning för de resor du gjort i uppdraget så behöver du föra en körjournal och bifoga den med redogörelsen. Du får ersättning per kilometer, men kan inte få ersättning för själva restiden. Det är därför viktigt att du försöker samordna de månatliga resorna.
För att kunna fatta beslut om storleken på arvodet så tittar den handläggare som granskar årsräkningen och redogörelsen på hur vilka delar som ingår i ditt uppdrag som god man/förvaltare och vilka insatser som krävts i uppdraget just det året. Av den anledningen så kan storleken på arvodet variera från år till år.
För att handläggaren ska kunna göra en så bra bedömning som möjligt är det därför viktigt att du som ställföreträdare ser till att den informationen finns i årsräkningen och redogörelsen.
För att kunna sköta uppdraget så brukar det oftast bara behövas ett besök per månad hos din huvudman. Körjournalen ska visa vilket datum och vilken sträcka i kilometer du kört och varför. Du hittar blankett för körjournal under Stöd i uppdraget som god man/förvaltare.
Går det att lägga in blanketten direkt i texten här? I så fall ta bort länken nedan!
Stöd i uppdraget som god man/förvaltare
Du kan också välja att via vår e-tjänst fylla i en körjournal via dagboken. Alternativet är att föra en egen körjournal i något annat system. Det viktiga med körjournalen är att det finns datum, körsträcka och utförlig information om vilken typ ab besök som gjorts.
En god man eller förvaltare får aldrig själv bestämma hur stort arvode eller ersättning som ska betalas ut och ta ut det i förskott.
Som ett led i vårt arbete att bli mer digitala och minska utskrifterna på papper så skickar vi inte längre ut inbjudningar till utbildningar och övrig information via vanlig post. I stället skickar vi ut viktig information via e-post och även vårt nyhetsbrev på våren och hösten. Information och inbjudan till utbildningar kommer också att publiceras på hemsidan.
Det är därför en god idé att ta till vana att regelbundet gå in på startsidan på vår hemsida och se om nytt lagts upp, speciellt om du inte angett någon e-postadress till oss.
Kom ihåg att ändra e-post eller telefonnummer i e-tjänsten om du byter dessa, så syns dessa ändringar även i överförmyndarnämndens system.
Nedan finner du länkar och information som kan vara till hjälp i ditt uppdrag som god man eller förvaltare.
Om du som god man eller förvaltare vill underrätta socialförvaltningen om ändrad faktureringsadress, skicka en kopia på ditt registerutdrag till adressen:
Socialförvaltningen
Enhet Ekonomi
Box 212
971 07 Luleå
Om du behöver kontaktuppgifter till andra kommunala verksamheter för att göra adressändring för att få fakturor för din huvudman så kontaktar du kundcenter på telefon 0920-45 30 00.
Det har trätt i kraft en ny lag som påverkar överförmyndarnämndens tillsyn, som innebär en utökad skyldighet för överförmyndarnämnden att anmäla misstänkta välfärdsbrott som upptäckts exempelvis vid granskning. Den innebär också att överförmyndarnämnden är skyldig att lämna uppgifter till andra myndigheter som de behöver i sina utredningar om misstänka brott, exempelvis felaktiga utbetalningar av bostadstillägg eller merkostnadsersättning.
- Lag (2024:307) om uppgiftsskyldighet för att motverka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen samt fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet
Läs lagen i sin helhet nedan:
1 § Lagens innehåll
Denna lag innehåller bestämmelser om skyldigheter att lämna ut uppgifter för kommuner, arbetslöshetskassor och vissa statliga myndigheter.
Felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen
2 § Felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen
Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Inspektionen för vård och omsorg, Kronofogdemyndigheten, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten, Skatteverket, en kommun eller en arbetslöshetskassa ska lämna en uppgift som den förfogar över till en annan av dessa aktörer om uppgiften behövs i den mottagande aktörens författningsreglerade verksamhet för att säkerställa korrekta beslutsunderlag för att förebygga, förhindra, upptäcka eller utreda felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen.
En uppgift som omfattas av sekretess ska dock inte lämnas ut om övervägande skäl talar för att det intresse som sekretessen ska skydda har företräde framför intresset av att uppgiften lämnas ut.
Första stycket gäller inte i fråga om uppgifter som omfattas av sekretess enligt 15-20 kap., 24 kap. 2 a och 8 §§, 25 kap. 1-8 §§, 26 kap. 1-6 §§, 29 kap. 1 och 2 §§, 31 kap. 1 § första stycket, 2 och 12 §§, 33 kap. 2 och 4 a §§, 36 kap. 3 §, 40 kap. 2 och 5 §§ samt 41-43 kap. offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
3 § Skyldigheten att lämna en uppgift enligt 2 §
Skyldigheten att lämna en uppgift enligt 2 § gäller utbetalningar från välfärdssystemen av sådana bidrag, ersättningar, pensioner och lån för personligt ändamål som enligt lag eller förordning beslutas av Arbetsförmedlingen, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten, en kommun eller en arbetslöshetskassa och betalas ut till en enskild person (ekonomisk förmån) och sådana stöd, bidrag och ersättningar som enligt lag eller förordning beslutas av Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan eller en kommun och avser en enskild person, men betalas ut till eller tillgodoräknas någon annan än den enskilde (ekonomiskt stöd).
I 2 § avses med felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen sådana ekonomiska förmåner och ekonomiska stöd som har beslutats, betalats ut eller tillgodoräknats felaktigt eller med ett för högt belopp.
Fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet 4 §
Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten, Skatteverket eller Åklagarmyndigheten ska lämna en uppgift som den förfogar över till en annan av dessa myndigheter om uppgiften behövs i den mottagande myndighetens författningsreglerade verksamhet för att planera, genomföra eller följa upp myndighetsgemensamma kontroller av arbetsplatser inom ramen för sådan samverkan som regeringen beslutar för att motverka fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet.
En uppgift som omfattas av sekretess ska dock inte lämnas ut om övervägande skäl talar för att det intresse som sekretessen ska skydda har företräde framför intresset av att uppgiften lämnas ut.
Sidan uppdaterades den 17 november 2025
