Kontakta Luleå kommun

Luleå kommuns kundcenter är din ingång till information och vägledning om kommunens tjänster. Vi svarar på dina frågor eller hjälper dig till rätt person eller verksamhet.

Driftstörningar

Se aktuella störningar och driftinformation.

Felanmälan

Anmäl fel på gatubelysning, fastigheter, anläggningar, parker med mera.

E-tjänster

Gör själv! Här hittar du en samling av våra e-tjänster.

Postadress

Postadress
Luleå kommun
971 85 Luleå

Ring oss

Telefonnummer:
0920-45 30 00

Öppettider telefon:
Måndag–fredag 8.00–17.00

Öppettider

Reception, stadshuset
Måndag–fredag: 8.00–17.00
Besöksadress
Stadshuset, Rådstugatan 11

Vi genomför regelbundet kvalitetsundersökningar och därför kan du bli uppringd efter att du varit i kontakt med oss. Svara gärna på våra frågor och hjälp oss att bli bättre.

Kontakta oss

Ring oss på 0920-45 30 00 eller fyll i mailformuläret. Vi kommer att svara dig via e-post.






Teletal

Teletal är gratis för dig.
Det är en tjänst där du får stöd och hjälp i telefon-samtal.
Du behöver inget tillstånd för att använda Teletal och du behöver inte boka tjänsten.

Övriga kontaktvägar

Fakturaadress:
Luleå kommun, Box 50001, 973 21 Luleå

Organisationsnummer:
21 20 00-2742

Bankgiro:
369-5483 (OCR-nummer krävs)

Plusgiro:
60200-3

Fax:
0920-45 50 50

I händelse av kris

112
Nödnummer vid fara för liv, egendom och miljö

114 14
Polisens nummer vid icke akuta händelser

1177
Sjukvårdsrådgivning

113 13
Informationsnummer vid olyckor och kriser

En faktura från Luleå kommun innehåller uppgifter om vem som ska betala fakturan, vad fakturan avser, vilket belopp som ska betalas, samt när och hur betalning ska ske.

Vem kontaktar jag vid frågor om min faktura?
Om du har frågor kring fakturans innehåll ska du kontakta Luleå kommun: telefon 0920-45 30 00.

Din faktura kan du betala på olika sätt, välj det alternativ nedan som passar dig bäst.

  • E-faktura: Luleå kommun erbjuder e-faktura till både företag och privatpersoner. Läs mer om hur du skaffar e-faktura.
  • Autogiro: Din faktura betalas automatiskt på förfallodagen. Autogirofakturan erhåller du på papper med information om belopp som dras på förfallodagen.
    Läs mer om hur du skaffar autogiro.
  • Pappersfaktura: Din faktura skickas till din fakturaadress med posten och du lägger in den själv för betalning.

Vad händer om jag missar att betala min faktura? Fakturor som inte betalas på förfallodagen överlämnas till Svea Ekonomi för kravbevakning.

Har du frågor kring ditt inkassokrav ska du vända dig till Svea Ekonomi.

Om du lämnat personuppgifter i ditt ärende, exempelvis namn och kontaktuppgifter, kan vi behöva spara och behandla dina personuppguppgifter för att kunna hantera ditt ärende och återkoppla till dig.

För att kunna hantera ditt ärende behöver vi ibland dela dina personuppgifter med kommunens tjänstemän eller upphandlade entreprenörer. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring, ta tillbaka ditt samtycke eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom vår e-tjänst Länk till annan webbplats.. Kontaktuppgifter till kommunens dataskyddsombud: dataskyddsombud@lulea.se

Är du missnöjd med vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten. Länk till annan webbplats.

Varje enskild nämnd/styrelse är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som de gör och ansvarar för att en sådan behandling sker på ett lagligt sätt.

När du skapar ett ärende samtycker du till att vi behandlar dina personuppgifter. Dina personuppgifter sparas i 30 dagar för att därefter raderas.

Sidan uppdaterades den 24 januari 2023