Två personer vid ett bord med papper, dator och miniräknare

God man, förvaltare, förmyndare

Vill du hjälpa en medmänniska? Det finns alltid behov av fler gode män och förvaltare. 

Behov av fler ställföreträdare

Vi har alltid behov av fler gode män och förvaltare. Du som redan har uppdrag kanske har möjlighet att ta fler uppdrag? Har du inget uppdrag idag men är intresserad – kontakta oss och anmäl intresse!

Information gällande e-tjänsten för Mac användare

Vi har fått information från leverantören som bara gäller användare som använder Mac. De som använder sig av Safari på Mac kommer behöva ange konto för registrering av inkomster och utgifter. Detta beror på att det finns ett känt fel hos Mac att konton annars visas dubbelt. För att slippa detta moment med att välja konto så rekommenderar leverantören att använda en annan webbläsare.
Observera att detta endast gäller för Mac.

Behov av fler ställföreträdare

Vi har alltid behov av fler gode män och förvaltare. Du som redan har uppdrag kanske har möjlighet att ta fler uppdrag? Har du inget uppdrag idag men är intresserad – kontakta oss och anmäl intresse!

Om du eller en anhörig har behov av en god man så kan ni läsa mer om hur ni ansöker om god man Länk till annan webbplats. och om vad en god man kan hjälpa till med Länk till annan webbplats.. Ett alternativ till god man eller förvaltare kan vara framtidfullmakt eller anhörigbehörighet Länk till annan webbplats..

Det finns även sidor med information som kan vara till stöd för dig som redan är god man, förvaltare Länk till annan webbplats., förmyndare eller förälder till underårig Länk till annan webbplats..

Nya arvodesriktlinjer från och med 1 januari 2023

Överförmyndarnämnden har fattat beslut om nya arvodesriktlinjerPdf, 290.9 kB. Länk till annan webbplats. som börjar gälla från och med 1 januari 2023.

Tider för genomgång av redovisning/e-tjänst

Nu finns det även tider ute för januari i vår e-tjänst för att boka tid för genomgång av redovisning/e-tjänst eller hjälp med något problem i årsräkningen.

Information kring handläggningstider

Just nu har vi längre handläggningstider än normalt. Detta innebär att de ungefärliga tiderna vi har på hemsidan inte gäller för tillfället. Tänk därför på att lämna in din ansökan i god tid samt att du kan underlätta handläggningen av din ansökan genom på att använda dig av våra e-tjänster.

Information kring den nya e-tjänsten

Längre ner på denna sida finns en särskild rubrik som heter Funktioner i nya e-tjänsten. Där finns mer information samt ett bildspel från de digitala utbildningarna som hållits under oktober och november.
Vi vill också göra ett förtydligande om att att dagboksfunktionen inte går att använda i uppdrag som är uppstartade i Valter och överflyttade. För dessa ärenden kommer ni att få fylla i den gamla versionen av redogörelse. Ni kommer inte att se eller kunna fylla i redogörelsen innan anmodan om att lämna in årsräkning eller sluträkning skickats ut.

Enligt leverantören ska de flesta buggar vara fixade, men det kan uppstå problem för enskilda ställföreträdare fortfarande.
Om du upplever problem eller fel i e-tjänsten så vill vi gärna att du hör av dig till oss genom att mejla overformyndarnamnden@lulea.se. Tänk på att beskriva så utförligt som möjligt vad problemet gäller och bifoga gärna så kallade skärmdumpar som visar det frågan gäller eller hur felet ser ut för er i e-tjänsten.

Bokade besök hos överförmyndarexpeditionen och telefontider

Överförmyndarexpeditionen tar bara emot bokade besök. Informera gärna era huvudmän om detta också om det är så att ni vet med er att de brukar besöka oss.
Vi har telefontid helgfri måndag till fredag klockan 10 - 12. Övrig tid kan ni kontakta oss via kundcenter 0920-45 30 00 eller overformyndarnamnden@lulea.se.
Ni kan även ringa våra direktnummer och lämna meddelande i röstbrevlådan om att ni önskar bli uppringda.

Använd vår e-tjänst för tidsbokning för att boka in ett besök. Dessa tider är tänkta att användas för frågor som inte kan lösas via telefon eller ett digitalt möte.

Handlingar till eller från överförmyndarexpeditionen

Om ni vill lämna in handlingar till överförmyndarexpeditionen så kan ni lämna dessa handlingar i stadshuset brevlåda eller i receptionen, kom ihåg att märka kuvertet med överförmyndarnämnden.

Om du inte använder vår e-tjänst och behöver manuella blanketter så kontakta överförmyndarexpeditionen via telefon eller e-post.

Kom ihåg att det är ny webbadress för e-tjänsten. Klicka på administrera ditt uppdrag så hittar du till nya sidan och kan spara den som favorit på din dator.

Ni kan boka tid för att få hjälp med redovisningen. Under november och december har vi större möjligheter att hjälpa er med eventuella problem ni har inför inlämningen av årsräkningen (tider för december kommer inom kort i e-tjänsten).

Som ett första steg till att bekanta er med e-tjänsten ber vi er att läsa igenom den manual som finns i e-tjänsten när ni loggat in, bildspelet från den digitala utbildningen Pdf, 2 MB. och Några ord från leverantören Pdf, 453.4 kB.. Om ni trots detta och egna försök att registrera poster upplever problem med att till exempel få till differensen så hör av er till oss. Många frågor lyckas vi tillsammans lösa via mejl och telefon, men om det behövs ett besök så bokar ni enkelt tid via vår e-tjänst för detta, se länk nedan.

För att lättare kunna besvara frågor som ni har kring den nya e-tjänsten ber vi er att mejla in era frågor till overformyndarnamnden@lulea.se.

Information kring nya e-tjänsten

Enligt leverantören ska de flesta problemen i e-tjänsten nu vara åtgärdade. Några fel för enskilda ställföreträdare finns ännu kvar och de arbetar leverantören med att lösa.

Om du har fortsatt problem med något så vill vi att du kontaktar oss via overformyndarnamnden@lulea.se, så att leverantören kan titta på det enskilda fallet. I mejlet behöver du beskriva så utförligt som möjligt vad du upplever för fel och gärna bifoga en skärmbild på felet.

Information gällande överflyttade uppgifter från gamla e-tjänsten

  • Det är bara datan från ställföreträdarna som är övermigrerad. Det innebär att hämta ingående saldo fungerar inte då det inte finns något ingående värde i nya e tjänsten.
  • Bilagor som lagts in i gamla e-tjänsten har inte överförts till den nya.
  • För att kunna registrera nya transaktioner i e-tjänsten måste du ställa in vilket konto som är disponibelt, överförmyndarspärrat sparkonto och så vidare.
  • Räkningar som är uppskapade genom att ställföreträdaren loggat in i Valter kommer att ha den gamla redogörelse under det här året. Den gamla redogörelsen saknar alltså stöd för dagboksfunktionen för 2022.
  • För att lägga till en bilaga för era sen tidigare inmatade transaktioner så klickar du på pennan symbolen vid transaktionen och väljer att bifoga kvitto.

Överförmyndarnämnden tar från och med 1 januari 2022 bara emot bokade besök. Informera gärna era huvudmän om detta också om det är så att ni vet med er att de brukar besöka oss.

Många besök kan ersättas genom att ni använder e-tjänsten Administrera uppdrag. Ni kan till exempel begära samtycke till uttag, arvsskifte med mera.

Istället för fysiska besök erbjuder vi även digitala möten via Teams och möten via telefon. I de fall ni vill träffa en handläggare så kan ni boka tid via vår e-tjänst, tänk på att välja rätt typ av besök när du bokar tid.

Vår telefontid är helgfri måndag – fredag kl 10 – 12. Endast bokade besök.
Övrig tid kan ni kontakta oss via kundcenter 0920-45 30 00 eller overformyndarnamnden@lulea.se. Ni kan även ringa våra direktnummer och lämna meddelande i röstbrevlådan om att ni önskar bli uppringda.

Besöksadress​: Stadshuset, Rådstugatan 11.

Postadress: Luleå kommun, Överförmyndarnämnden, 971 85 Luleå

Vi som arbetar här: Christina Kleemo (enhetschef), Maria Rolund, Linnea Nilsson, Kerstin Larsson, Lovisa Wanhatalo, Hanna Stylbäck Lodnert, Rebecka Van Deventer Edström och Emelie Gyllecrantz.

Här kan du se hur granskningen av årsräkningarna fortlöper. Årsräkningen ska lämnas in till överförmyndarnämnden före 1 mars 2023 och vanligtvis inkommer majoriteten av årsräkningarna under de två sista veckorna i februari.

Årsräkningar som inkommit via vår e-tjänst och är kompletta granskas först, därefter granskas de årsräkningarna som är kompletta i turordning efter ankomstdatum. Varje år finns det även årsräkningar som prioriteras av andra anledningar än de redan nämnda.

Just nu granskas kompletta årsräkningar inkomna via e-tjänsten per 2023-01-05

Granskade årsräkningar 2023-01-30
2/714 = 0%

Inkomna årsräkningar 2023-01-30
159 av 714

Uppgifterna uppdateras vanligtvis varje måndag.

Nedan kan du se beräknad handläggningstid hos oss och tingsrätten. Tingsrättens arbetsbelastning varierar och därför kan deras handläggningstid variera under året. Om du väntar ett beslut i ett ärende är det därför bättre att kontakta tingsrätten direkt på telefon 0920-29 55 00 om du önskar besked om när ett beslut kan komma att fattas.

Just nu har vi längre handläggningstider än vanligt, vi ber om överseende med detta.

Handläggningstid för byte av god man eller förvaltare;
I normalfallet inom 2,5 månad

Begäran om entledigande;
I normalfallet inom 2 månader

Beräknad handläggningstid hos tingsrätten för anordnande av godmanskap eller förvaltarskap;
4 – 6 månader. Om du har ett pågående ärende och väntar på beslut så kan du kontakta tingsrätten på telefon 0920-29 55 00 för frågor gällande när beslut förväntas fattas.

Handläggningstid för beslut vid ansökan om samtycke till arvsskifte;
Inom 2 veckor om ansökan är komplett.

Handläggningstid för beslut vid ansökan om samtycke till försäljning av fastighet/bostadsrätt:
Inom 1 månad. Handläggningstiden är beroende på om yttrande angående försäljningen ska inhämtas eller inte.

Handläggningstid för beslut vid ansökan om samtycke till uttag från överförmyndarspärrat konto;
1 – 5 arbetsdagar, förutsatt att frågan inte behöver tas upp i nämnden.

Sidan uppdaterades den 31 januari 2023