Statement Luleå International School: Growing global citizens - Vi bygger världsmedborgare

Luleå International School

Luleå International School är en kommunal grundskola i Luleå som öppnade hösten 2024. Skolan riktar sig till elever i årskurserna 4–9, som vill få en internationell utbildning där stor del av utbildningen sker på engelska. Den följer den svenska läroplanen och skolan kommer att genomsyras av den internationella inriktningen.

Skolan ligger i centrum av Luleå (kvarteret Örnen) i en rik internationell utbildningsmiljö med nära till kommunikationer och kultur. Luleå International School är ett bra val för Luleåbor som vill ge sina barn en bred och spännande skolgång, samt för familjer från andra länder som vill flytta till Luleå och känna sig välkomna i en trygg och bra skola.

Vi bygger världsmedborgare

  • En ambitiös och strukturerad studiemiljö där varje elev kan nå sin fulla potential. Hemläxor och eget ansvar är en naturlig del av utbildningen.
  • Världen är vår arena och engelska är vårt språk. Teoretiska ämnen undervisas på engelska, och vi erbjuder kreativa internationella samarbeten.
  • Vårt engagemang går bortom klassrummet - vi skapar en social gemenskap där lärare, elever och familjer inkluderas.

Om vår skola

Skolan erbjuder en högkvalitativ utbildning. Undervisningen sker på engelska i de teoretiska ämnena, engelska, samhällsorienterande ämnen (SO), naturorienterande ämnen (NO), teknik och matematik.

Våra lärare är kompetenta i både svenska och engelska och har särskilda kunskaper i det engelska språket.

Vi strävar efter att skapa en ambitiös och strukturerad studiemiljö där varje elev kan utveckla sina kunskaper och färdigheter.

Vår verksamhet är väl förberedd, vi har en tydlighet i undervisningen och eleverna får träna sig i att göra bra val och att ta ansvar för sitt eget lärande. Läxor är en naturlig del i utbildningen. Vi ser världen som vår arena, där engelska är vårt språk och vi erbjuder spännande och kreativa internationella samarbeten som berikar vår undervisning. Vi bryr oss om mer än bara akademiska resultat – vi bygger en social gemenskap där lärare, elever och familjer känner sig välkomna och delaktiga.

Alla grundskolor har ett systematiskt kvalitetsarbete och följer upp olika resultat, som elevers svar i olika enkäter, närvarostatistik, betyg med mera. Resultaten analyseras och vi tar beslut om vad skolan ska göra för att bli bättre. Det varierar mellan olika skolor.

Inflytande för eleven

Elever har rätt till inflytande över sin utbildning och sin arbetsmiljö. Det bygger upp elevernas förmåga att ta eget ansvar och ökar lusten att lära. Genom elevinflytande lär sig eleverna på ett konkret sätt hur demokratiskt beslutsfattande fungerar. Elevinflytande stärker även relationen mellan lärare och elever och leder till en större acceptans för de beslut som fattas. Det kan bidra till kunskaper som är nyttiga att ha med sig i livet: att ta ansvar, kommunicera, leda och lyssna på andra.

Det är viktigt att både elever och lärare vet vilka frågor som eleverna kan ha inflytande över. Att ha inflytande över utbildningen är inte detsamma som att bestämma. Det är läraren som har ansvaret för att undervisningen behandlar allt som står i kursplanen.

Elevinflytande över undervisningen kan bland annat handla om:

  • vilket läromedel som ska användas,
  • i vilken takt och ordning olika uppgifter ska göras,
  • vilka arbetsformer man ska använda, och
  • på vilket sätt en uppgift ska redovisas.

Föräldrasamverkan

Skolans och vårdnadshavarnas gemensamma ansvar för elevernas skolgång ska skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barns och ungdomars utveckling och lärande. Skolan ska samarbeta med elevernas vårdnadshavare så att man tillsammans kan utveckla skolans innehåll och verksamhet.

Vårdnadshavare ska erbjudas möjlighet till inflytande över utbildningen. Vid varje skola ska det finnas ett eller flera forum för samråd med eleverna och deras vårdnadshavare där sådana frågor behandlas som är viktiga för skolans verksamhet och som kan ha betydelse för eleverna och vårdnadshavarna.

Skolan ska arbeta systematiskt för att ge alla elever lika rättigheter och möjligheter. Skolan ska också arbeta förebyggande mot trakasserier och kränkande behandling.

Om du som vårdnadshavare känner dig orolig för ditt barns trygghet så ska du omgående vända dig till ditt barns lärare.

Skolans elever ska ha tillgång till elevhälsa med medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. För de medicinska insatserna ska det finnas tillgång till skolläkare och skolsköterska. Eleverna ska också ha tillgång till psykolog och kurator samt personal med specialpedagogisk kompetens. Elevhälsan arbetar främst hälsofrämjande och förebyggande och stödjer elevernas utveckling mot utbildningens mål. Det innebär att elevhälsan ska bidra till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa.

Även om elevhälsan framförallt ska vara förebyggande och hälsofrämjande ska eleverna också kunna få hjälp med enkla sjukvårdsinsatser. Under sin skoltid ska de dessutom erbjudas ett visst antal hälsobesök. I de obligatoriska skolformerna ska de också erbjudas syn- och hörselundersökning och andra begränsade hälsokontroller.

Samarbete med elevers vårdnadshavare är en viktig del i elevhälsans arbete. Vårdnadshavare har ofta en god kunskap om sitt barn och kan bidra med viktiga pusselbitar.

Mer om:

Elever kan vända sig till studie- och yrkesvägledaren i frågor om

  • Gymnasieprogram och kurser
  • Behörigheter till högre studier
  • Utbildningsvägar
  • Yrkesval och arbetsmarknad.

Studie- och yrkesvägledare finns på alla kommunala grundskolor med årskurs 9. Samtliga elever i årskurs 9 erbjuds individuellt vägledningssamtal inför gymnasievalet.

Anpassade grundskolans studie- och yrkesvägledare finns på Tunaskolan.

Fritidshemmets uppgift är att komplettera utbildningen i skolan och erbjuda ditt barn en meningsfull fritid och rekreation. Tillsammans bidrar skola och fritidshem till elevernas allsidiga utveckling och lärande.

Kontakt

Luleå International School
Residensgatan 28C
972 39 Luleå

Rektor

Cecilia Munter Brandén

Du kommer i kontakt med rektor Cecilia Munter Brandén via Luleå kommun kundcenter.

Sidan uppdaterades den 23 januari 2025